×

SeaNext Symposium: seafood door de ogen van de jonge consument

Woensdag 20 augustus 2025
Terug naar overzicht
Deel dit artikel
Het Nederlands Visbureau presenteert op woensdag 1 oktober, tijdens het SeaNext Symposium, voor het eerst de resultaten van een grootschalig consumentenonderzoek onder 300 Nederlandse jongeren over de commerciële kansen van seafood. “De kansen voor seafood als het 'blauwe eiwit van de toekomst' zijn enorm – maar alleen als we slim inspelen op wat jongeren écht willen.”
 
De eiwittransitie staat volop in de schijnwerpers, maar vis, schaal- en schelpdieren (seafood) spelen een onderbelichte rol. Terwijl plantaardige alternatieven alle aandacht krijgen, blijft het potentieel van seafood grotendeels onbenut. Met een lage CO₂-voetafdruk, unieke voedingswaarde en bomvol smaak zien wij als sector voldoende kansen voor dit blauwe eiwit van de toekomst. Maar hoe kijkt de jonge consument hier werkelijk tegenaan? En hoe spelen we als sector slim in op hun wensen? Het Nederlands Visbureau presenteert tijdens het SeaNext Symposium de resultaten van een grootschalig consumentenonderzoek onder Nederlandse jongeren - uitgevoerd door marktonderzoeksbureau YouGov.
 
Het Nederlands Visbureau nodigt marketeers, productontwikkelaars en andere beslissers die verantwoordelijk zijn voor productpositionering en ontwikkeling uit om antwoord te krijgen op:
•          Hoe je seafood(producten) positioneert en ontwikkelt om jonge consumenten te bereiken én te overtuigen van gezondheids- en duurzaamheidsvoordelen
•          Welke trends je gebruikt als leidraad voor campagnes, productontwikkeling en strategische beslissingen
•          Concrete do's & don'ts uit het YouGov onderzoek voor zowel marketeers als productontwikkelaars.
 
Wat kun je verwachten?
Er is een live discussie waar de jonge consument, YouGov-expert Deborah Verjans en trendwatcher Talisa Ong de meest opvallende onderzoeksbevindingen bespreken met elkaar én het publiek. Er zijn ook workshops met o.a. trendwatchers Talisa Ong en Lieke Dols van The Forward Club. “Ontdek trends en ontwikkelingen rondom generatie Z en welke impact dit heeft op de sector en jouw organisatie. Ontmoet andere marketeers en productontwikkelaars uit de keten – van schip tot schap, van producent tot retail”, aldus het Nederland Visbureau.
 
Save the date
SeaNext is een project dat wordt medegefinancierd door de Europese Unie, vanuit het European Maritime Fisheries and Aquaculture Fund (EMFAF). Het Symposium wordt gehouden op woensdag 1 oktober tussen 14.00 en 18.00 uur in The Social Hub in Den Haag. Definitief programma, aanvullende informatie en aanmeldlink volgen binnenkort. 

Meer informatie: info@visbureau.nl