Eerste SeaNext-evenement zet vissector in beweging: 'Pas het begin'

Het Nederlands Visbureau heeft woensdag 1 oktober in The Social Hub Den Haag het project SeaNext gelanceerd met een inspirerend symposium dat 100 professionals van binnen én buiten de vissector samenbracht. Het driejarige project, medegefinancierd door de Europese Unie, zet in op een heldere missie: seafood een logische plek geven in de eiwittransitie.
Onder het thema "Seafood door de ogen van de jonge consument" deelde YouGov voor het eerst exclusieve onderzoeksresultaten uit een studie onder 300 Nederlandse jongeren. De uitkomst? Seafood scoort hoog op gezondheid, maar verliest het op gemak en herkenbaarheid. "Jongeren zien vis als gezond, maar ook als onbekend en ingewikkeld. Daar ligt onze uitdaging," aldus het Visbureau.
The Forward Club presenteerde hun trendonderzoek naar de toekomst van seafoodconsumptie in 2035. Van flexritme tot persoonlijk voedingskompas: de trends die de sector gaan vormgeven werden tastbaar gemaakt. Tot slot, haakte HLO Branding Agency hier op in met een toelichting op de identiteit die zij hebben vormgegeven voor SeaNext. Samen resulteerde dit in een boeiend rondetafelgesprek, waarin de aanwezigen werden meegenomen in de totstandkoming van het project.
Van inzicht naar actie: workshops vol energie
In twee interactieve workshopronden gingen deelnemers zelf aan de slag. MSC vroeg aanwezigen een duurzaam visproduct te bedenken aan de hand van diverse persona’s, terwijl The Forward Club deelnemers uitdaagde om een complete seafoodbeleving te ontwerpen voor Gen Z en Millennials. Het resultaat? Van snackable visbommetjes met knallende smaken tot gepersonaliseerde gerechten uit een 3D-printer. Innovatieve ideeën die laten zien hoe seafood verrassend toegankelijk kan worden. "De energie was voelbaar," vertelt het Visbureau. "Deelnemers dachten niet alleen mee, ze gingen direct aan de slag. De pitches, de discussies, het enthousiasme … dit was meer dan een evenement. Dit was de start van een beweging."
SeaNext: zie de toekomst in vis
SeaNext is een beweging die de komende drie jaar vorm krijgt samen met stakeholders uit retail, horeca, catering en foodservice. "De voedselomgeving bepaalt hoe jongeren seafood leren kennen," licht het Visbureau toe. "Door samen te werken met partijen die het menu van morgen vormgeven, creëren we de grootste impact."
Het project werkt aan een toekomstbestendig menu waarin plantaardig de basis vormt en seafood de gezonde, duurzame plus is. Seafood concurreert niet met andere eiwitten, maar claimt zijn eigen logische plek in de eiwittransitie. Via evenementen, een digitaal platform en social media blijft SeaNext in beweging. Het gesprek gaat door, verbonden aan maatschappelijke transities en doorlopende formats.
De volgende stap
Het symposium van 1 oktober was de eerste stap. De komende jaren volgen meer bijeenkomsten, onderzoeken en activaties. "We zetten deze route niet alleen," besluit het Visbureau. "We zetten hem samen. Met iedereen die gelooft dat seafood zijn plek verdient in het menu van de toekomst."
Meer informatie via www.visbureau.nl
Meer over het symposium en het onderzoek in de komende uitgave van vaktijdschrift Fish&Co, die op 21 november verschijnt.