'Lage retailprijzen verbergen schaarste aan grote mosselen'

Thursday October 23, 2025
Alfa Fish is het een ‘rode oceaan’ geworden waarin retailers elkaar beconcurreren om marktaandeel, vaak met kleine mosselen als lokartikel. “Kleine mosselen worden een middel om klanten naar de winkel te trekken, niet meer het premiumproduct dat ze ooit waren.”
“De aankoopprijs van de mossel bij de kwekers zelf is gelijk gebleven,” zegt Timmermans. “Maar de supermarkten gebruiken kleine mosselen als promotiemiddel. De consument is prijsgevoelig — koopt een bakje mosselen, maar tegelijk ook frietjes, groenten, saus en bier. Zo worden kleine mosselen een middel om klanten naar de winkel te trekken, niet meer het premiumproduct dat ze ooit waren.”
Schaarste grote mosselen
De grote sorteringen zoals Goudmerk (max. 45 st./kg) of Jumbo (45–55 st./kg) zijn zeldzaam geworden in retail. Deze liggen enkel nog bij de betere viswinkels als premium product. “Het Nederlandse Wad levert dit jaar bijna geen grote mosselen meer. De Oosterschelde is leeggevist, enkel het Duitse Wad heeft nog wat voorraad. Uit 1 000 kg ruwe mosselen halen we vandaag aanzienlijk minder grote exemplaren dan vroeger,” legt Timmermans uit.
In de rekken van de supermarkt liggen vandaag voornamelijk kleine mosselen:
• ‘Supers’ (65–80 stuks/kg)
• ‘Extra’ (> 80 stuks/kg)
Product verliest waarde
Hoewel retailacties goed zijn voor de prijsbewuste consument, vindt Timmermans het jammer dat mosselen als product zo worden gedevalueerd. “Elk jaar daalt het totale volume. De oudere generatie eet nog 1,2 à 1,5 kg per persoon in de mosselpot, maar jongeren eten kleinere porties of minder vaak mosselen. Daardoor proberen retailers via promoties hun verkoop op peil te houden.”
Mossel is niet altijd mossel
Naast sortering speelt ook visgewicht - het vleespercentage in de schelp - een cruciale rol.
“Retail koopt vaak percelen met lager visgewicht, wat resulteert in minder volle mosselen,” zegt Timmermans. “De horeca en betere viswinkels kiezen voor mosselen met een hoog visgewicht: mooi gevulde, sappige schelpen.”
Ook de verpakking maakt verschil:
• In retail worden mosselen verkocht in plastic bakjes van 1 kg. Omdat mosselen water afgeven, betaal je vaak voor ongeveer 900 g mosselen en 100 g vocht.
• In ambachtelijke viswinkels worden mosselen geschept uit jute zakken. Jute krimpt als het nat wordt, waardoor de schelpen mooi dicht blijven en de mosselen sappiger en voller van smaak zijn. “Wie mosselen uit de jute zak koopt, krijgt echt één kilo mosselen — geen watergewicht”, besluit Timmermans.
De consument ziet deze herfst opvallend lage mosselprijzen in de supermarkt. Toch schuilt er achter die promoties een opmerkelijke realiteit: de grondstofprijs van mosselen is niet gedaald, integendeel. Volgens Steven Timmermans van
“De aankoopprijs van de mossel bij de kwekers zelf is gelijk gebleven,” zegt Timmermans. “Maar de supermarkten gebruiken kleine mosselen als promotiemiddel. De consument is prijsgevoelig — koopt een bakje mosselen, maar tegelijk ook frietjes, groenten, saus en bier. Zo worden kleine mosselen een middel om klanten naar de winkel te trekken, niet meer het premiumproduct dat ze ooit waren.”
Schaarste grote mosselen
De grote sorteringen zoals Goudmerk (max. 45 st./kg) of Jumbo (45–55 st./kg) zijn zeldzaam geworden in retail. Deze liggen enkel nog bij de betere viswinkels als premium product. “Het Nederlandse Wad levert dit jaar bijna geen grote mosselen meer. De Oosterschelde is leeggevist, enkel het Duitse Wad heeft nog wat voorraad. Uit 1 000 kg ruwe mosselen halen we vandaag aanzienlijk minder grote exemplaren dan vroeger,” legt Timmermans uit.
In de rekken van de supermarkt liggen vandaag voornamelijk kleine mosselen:
• ‘Supers’ (65–80 stuks/kg)
• ‘Extra’ (> 80 stuks/kg)
Product verliest waarde
Hoewel retailacties goed zijn voor de prijsbewuste consument, vindt Timmermans het jammer dat mosselen als product zo worden gedevalueerd. “Elk jaar daalt het totale volume. De oudere generatie eet nog 1,2 à 1,5 kg per persoon in de mosselpot, maar jongeren eten kleinere porties of minder vaak mosselen. Daardoor proberen retailers via promoties hun verkoop op peil te houden.”
Mossel is niet altijd mossel
Naast sortering speelt ook visgewicht - het vleespercentage in de schelp - een cruciale rol.
“Retail koopt vaak percelen met lager visgewicht, wat resulteert in minder volle mosselen,” zegt Timmermans. “De horeca en betere viswinkels kiezen voor mosselen met een hoog visgewicht: mooi gevulde, sappige schelpen.”
Ook de verpakking maakt verschil:
• In retail worden mosselen verkocht in plastic bakjes van 1 kg. Omdat mosselen water afgeven, betaal je vaak voor ongeveer 900 g mosselen en 100 g vocht.
• In ambachtelijke viswinkels worden mosselen geschept uit jute zakken. Jute krimpt als het nat wordt, waardoor de schelpen mooi dicht blijven en de mosselen sappiger en voller van smaak zijn. “Wie mosselen uit de jute zak koopt, krijgt echt één kilo mosselen — geen watergewicht”, besluit Timmermans.