Hoe krijgen we jongeren vaker aan de vis en seafood?

Wednesday November 26, 2025
Het Nederlands Visbureau heeft begin oktober het project SeaNext gelanceerd met een inspirerend symposium dat zo’n honderd professionals van binnen én buiten de vissector samenbracht. SeaNext is een driejarig project dat seafood een logische plek geeft in de eiwittransitie. “We verbinden stakeholders en bieden kennis, inspiratie en visie om vis, schaal- en schelpdieren te verankeren als de gezonde en duurzame plus naast plantaardig”, stelt het Visbureau. De grote uitdaging is nu: Hoe krijgen we jongeren zover (vaker) te kiezen voor vis en seafood?
The Forward Club presenteerde op het SeaNext-symposium haar trendonderzoek naar de toekomst van seafoodconsumptie in 2035. Van flexritme tot persoonlijk voedingskompas: de trends die de sector gaan vormgeven, werden tastbaar gemaakt. HLO Branding Agency haakte hier op in met een toelichting op de identiteit die zij hebben vormgegeven voor SeaNext.
Jonge consument
Onder het thema ‘Seafood door de ogen van de jonge consument’ deelde YouGov voor het eerst onderzoeksresultaten uit een studie onder 300 Nederlandse jongeren. De uitkomst? Seafood scoort hoog op gezondheid, maar verliest het op gemak en herkenbaarheid. “Jongeren zien vis als gezond, maar ook als onbekend en ingewikkeld. Daar ligt onze uitdaging”, zegt Lisa Koopman, manager van het Nederland Visbureau. “Wij geloven in een toekomstbestendig menu waarin plantaardig de basis vormt en seafood de gezonde, duurzame plus is. Seafood wordt een vanzelfsprekende keuze voor consumenten én een strategische categorie voor foodservices. Zichtbaar in ieder schap, op elke menukaart en in elke kantine.”
Het project SeaNext (Zie de toekomst in vis) is een samenwerking tussen negen gesprekspartners. Behalve het Nederlands Visbureau zit ook het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur aan tafel. Marissa Giesen, plaatsvervangend directeur bij het ministerie, stelt ‘dat samenwerking van groot belang is’. “We moeten jongeren en overige consumenten bewust maken van de manier waarop de visserij in Nederland op duurzame wijze wordt verwerkt. Voedsel uit zee verdient nadrukkelijk plek in ons beleid, in de schappen en op het bord. Marine eiwitten nemen een unieke positie in, want het is een duurzaam alternatief. Een krachtige visie moet niet blijven hangen in mooie woorden, maar nu gestalte krijgen in een uitvoeringsagenda.”
Koopman vult aan: “Wij – Ngo’s, overheid en ketenpartners – hebben overeenstemming gevonden in de kansen wij denken dat de visserij te bieden heeft. Er is een belangrijke rol weggelegd voor vis en seafood in de eiwittransitie. Die kansen moeten omarmd worden door cateraars, schoolkantines, supermarkten en viswinkels.”
‘Vis shinet in afwezigheid’
Deborah Verjans van YouGov legt uit dat negen op de tien jongeren bekend zijn met de term eiwittransitie en onder deze doelgroep (18-35 jaar) de bereidheid het grootst is om gezonde keuzes te maken. “Als we vervolgens jongeren vragen naar de producten die passen bij die keuzes in relatie tot de eiwittransitie, dan scoren vleesvervangers en peulvruchten vele malen hoger dan vis. Bij maar liefst 87% van de jonge consument beklijft vis niet. Het wordt als zevende genoemd en verliest het zelfs van visvervangers.” Talisa Ong van The Forward Club stelt: “Jongeren zeggen: wij zoeken een plantbased, veganistisch of vegetarisch alternatief voor vlees. Vis shinet in afwezigheid.”
Maud van Vught (HLO Branding Agency) verduidelijkt ter aanvulling: “Maak iets wat onzichtbaar is weer zichtbaar. Onbekend maakt onbemind. Er liggen enorme kansen voor vis en seafood om zichtbaar te worden. Jongeren moeten wel bekend zijn met de mogelijkheid om vlees te vervangen met vis. Consumenten willen ook best graag variëren. Seafood moet zichzelf gaan profileren als volwaardige categorie, net zoals vlees, zuivel, plantbased et cetera. Ook het Voedingscentrum adviseert: eet één keer in de week vis of seafood.”
Lees HIER het uitgebreide verhaal over SeaNext-project in de laatste (digitale) uitgave van vaktijdschrift Fish&Co.
The Forward Club presenteerde op het SeaNext-symposium haar trendonderzoek naar de toekomst van seafoodconsumptie in 2035. Van flexritme tot persoonlijk voedingskompas: de trends die de sector gaan vormgeven, werden tastbaar gemaakt. HLO Branding Agency haakte hier op in met een toelichting op de identiteit die zij hebben vormgegeven voor SeaNext.
Jonge consument
Onder het thema ‘Seafood door de ogen van de jonge consument’ deelde YouGov voor het eerst onderzoeksresultaten uit een studie onder 300 Nederlandse jongeren. De uitkomst? Seafood scoort hoog op gezondheid, maar verliest het op gemak en herkenbaarheid. “Jongeren zien vis als gezond, maar ook als onbekend en ingewikkeld. Daar ligt onze uitdaging”, zegt Lisa Koopman, manager van het Nederland Visbureau. “Wij geloven in een toekomstbestendig menu waarin plantaardig de basis vormt en seafood de gezonde, duurzame plus is. Seafood wordt een vanzelfsprekende keuze voor consumenten én een strategische categorie voor foodservices. Zichtbaar in ieder schap, op elke menukaart en in elke kantine.”
Het project SeaNext (Zie de toekomst in vis) is een samenwerking tussen negen gesprekspartners. Behalve het Nederlands Visbureau zit ook het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur aan tafel. Marissa Giesen, plaatsvervangend directeur bij het ministerie, stelt ‘dat samenwerking van groot belang is’. “We moeten jongeren en overige consumenten bewust maken van de manier waarop de visserij in Nederland op duurzame wijze wordt verwerkt. Voedsel uit zee verdient nadrukkelijk plek in ons beleid, in de schappen en op het bord. Marine eiwitten nemen een unieke positie in, want het is een duurzaam alternatief. Een krachtige visie moet niet blijven hangen in mooie woorden, maar nu gestalte krijgen in een uitvoeringsagenda.”
Koopman vult aan: “Wij – Ngo’s, overheid en ketenpartners – hebben overeenstemming gevonden in de kansen wij denken dat de visserij te bieden heeft. Er is een belangrijke rol weggelegd voor vis en seafood in de eiwittransitie. Die kansen moeten omarmd worden door cateraars, schoolkantines, supermarkten en viswinkels.”
‘Vis shinet in afwezigheid’
Deborah Verjans van YouGov legt uit dat negen op de tien jongeren bekend zijn met de term eiwittransitie en onder deze doelgroep (18-35 jaar) de bereidheid het grootst is om gezonde keuzes te maken. “Als we vervolgens jongeren vragen naar de producten die passen bij die keuzes in relatie tot de eiwittransitie, dan scoren vleesvervangers en peulvruchten vele malen hoger dan vis. Bij maar liefst 87% van de jonge consument beklijft vis niet. Het wordt als zevende genoemd en verliest het zelfs van visvervangers.” Talisa Ong van The Forward Club stelt: “Jongeren zeggen: wij zoeken een plantbased, veganistisch of vegetarisch alternatief voor vlees. Vis shinet in afwezigheid.”
Maud van Vught (HLO Branding Agency) verduidelijkt ter aanvulling: “Maak iets wat onzichtbaar is weer zichtbaar. Onbekend maakt onbemind. Er liggen enorme kansen voor vis en seafood om zichtbaar te worden. Jongeren moeten wel bekend zijn met de mogelijkheid om vlees te vervangen met vis. Consumenten willen ook best graag variëren. Seafood moet zichzelf gaan profileren als volwaardige categorie, net zoals vlees, zuivel, plantbased et cetera. Ook het Voedingscentrum adviseert: eet één keer in de week vis of seafood.”
Lees HIER het uitgebreide verhaal over SeaNext-project in de laatste (digitale) uitgave van vaktijdschrift Fish&Co.





