Veiling eerste vaatje haring levert 89.500 euro voor het goede doel

Woensdag 18 juni 2025
The Fishlovers.nl, won hiermee het felbegeerde eerste vaatje nieuwe haring. De opbrengst van de veiling gaat dit jaar naar JOGG – Gezonde Jeugd, Gezonde Toekomst en wordt specifiek ingezet voor het project ‘De Gezonde Basisschool van de Toekomst’ waarin gezond eten, voldoende bewegen en welzijn van basisschoolleerlingen, voorop staan.
Mark Sluis, directeur van The FishLovers.nl, reageerde erg tevreden op deze overwinning: "Wij zijn enorm enthousiast over dit prachtige initiatief. Het sluit naadloos aan bij onze missie: jongeren bewust maken van hoe gezond vis is en in het bijzonder haring. In een tijd waarin jongeren vooral online informatie zoeken, is het cruciaal dat ze van jongs af aan leren wat goede voeding voor hen kan betekenen. Haring is niet alleen een oer-Hollandse traditie, maar ook een bron van pure gezondheid. Met het winnen van dit vaatje investeren we direct in de gezondheid van de jeugd van vandaag en daarmee ook in onze klanten van morgen. Want kinderen die nu al ontdekken hoe lekker én gezond vis is, maken later vanzelf bewustere keuzes als ze zelf hun boodschappen doen.
Bij The FishLovers.nl maken we “Nieuwe Haring” voor iedereen toegankelijk via ons online platform, óók als er geen viswinkel om de hoek is. Dat vinden we ontzettend belangrijk. Het haringseizoen is hét moment om te laten zien dat haring meer is dan traditie; het is een smaakvolle én gezonde gewoonte waar we met z’n allen weer trots op mogen zijn. Samen zorgen we ervoor dat vis een vaste plek terugkrijgt op het Nederlandse bord."
Jong geleerd is gezond gedaan
Met het gekozen goede doel wordt nadrukkelijk aansluiting gezocht bij een nieuwe generatie: kinderen. Het project 'De Gezonde Basisschool van de Toekomst' laat zien hoe scholen een sleutelrol kunnen spelen in het bevorderen van een gezonde leefstijl. Niet alleen door onderwijs, maar ook met een gezond aanbod tijdens de lunch, bewegingsprogramma’s en extra aandacht voor mentale gezondheid. JOGG-directeur Marjon Bachra is blij met de opbrengst: “Kinderen brengen een groot deel van hun jonge leven door op school, het is dé plek waar we het verschil kunnen maken. Dankzij deze opbrengst kunnen we nog meer scholen helpen om een omgeving te creëren waar elk kind gelijke kansen krijgt om te leren, gezond te eten en te bewegen. Deze steun is meer dan geld. Het is een krachtig signaal: de gezondheid van onze jeugd telt.”
Tijdens de veiling toonde prof. dr. Onno van Schayck in een korte presentatie de wetenschappelijke relatie aan tussen gezonde voeding en het effect daarvan op de ontwikkeling van jongeren.
De keuze voor JOGG past naadloos in de bredere ‘Happie Haring’ campagne die dit jaar is gelanceerd rondom de Hollandse Nieuwe door het Nederlands Visbureau, waarin alle generaties, waaronder ook jongeren, centraal staan. Haring is immers niet alleen een culinaire traditie, maar ook een bron van omega-3, eiwitten en vitamine D. Ideaal voor jong én oud. Iedereen heeft zijn persoonlijke voorkeur als het gaat om eetgewoontes, waar de ene geniet van de klassieke “aan-de-staart”-methode, houdt de ander juist van een broodje haring met uitjes en zuur. iedereen kan de komende maanden weer genieten van een verse Hollandse Nieuwe op zijn favoriete manier!
Divers keurpanel
Voorafgaand aan de veiling werd het eerste vaatje haring gekeurd door een bijzonder keurpanel. Onder leiding van haringexpert Peter Koelewijn mochten chef Erik Tas en basisschoolleerling Ava er wat van vinden! De kwaliteit werd als uitstekend beoordeeld en ook dit jaar kunnen we weer genieten van een mooi vet, romig en perfect gerijpte ‘Nieuwe’. Aanwezigen konden na afloop van de veiling de nieuwe vangst zelf proeven, aan de staart, in stukjes of met zuur of uitjes. Leerlingen van het ROC Mondriaan verzorgden onder begeleiding van chef kok Erik Tas verrassende haringamuses.
Haringseizoen 2025
Vanaf woensdag 18 juni is de Hollandse Nieuwe 2025 verkrijgbaar in Nederland, België en Duitsland. Jaarlijks eten Nederlanders zo'n 76 miljoen haringen; in Duitsland en België samen komen daar nog eens ruim 100 miljoen bij. Daarmee blijft de Hollandse Nieuwe een icoon van smaak, vakmanschap en cultuur waarin verschillende generaties genieten van een heerlijk ‘happie haring’.
Het eerste vaatje Hollandse Nieuwe, vangst 2025, is dinsdagmiddag tijdens de traditionele veiling afgehamerd voor maar liefst € 89.500. De hoogste bieder,
Mark Sluis, directeur van The FishLovers.nl, reageerde erg tevreden op deze overwinning: "Wij zijn enorm enthousiast over dit prachtige initiatief. Het sluit naadloos aan bij onze missie: jongeren bewust maken van hoe gezond vis is en in het bijzonder haring. In een tijd waarin jongeren vooral online informatie zoeken, is het cruciaal dat ze van jongs af aan leren wat goede voeding voor hen kan betekenen. Haring is niet alleen een oer-Hollandse traditie, maar ook een bron van pure gezondheid. Met het winnen van dit vaatje investeren we direct in de gezondheid van de jeugd van vandaag en daarmee ook in onze klanten van morgen. Want kinderen die nu al ontdekken hoe lekker én gezond vis is, maken later vanzelf bewustere keuzes als ze zelf hun boodschappen doen.
Bij The FishLovers.nl maken we “Nieuwe Haring” voor iedereen toegankelijk via ons online platform, óók als er geen viswinkel om de hoek is. Dat vinden we ontzettend belangrijk. Het haringseizoen is hét moment om te laten zien dat haring meer is dan traditie; het is een smaakvolle én gezonde gewoonte waar we met z’n allen weer trots op mogen zijn. Samen zorgen we ervoor dat vis een vaste plek terugkrijgt op het Nederlandse bord."
Jong geleerd is gezond gedaan
Met het gekozen goede doel wordt nadrukkelijk aansluiting gezocht bij een nieuwe generatie: kinderen. Het project 'De Gezonde Basisschool van de Toekomst' laat zien hoe scholen een sleutelrol kunnen spelen in het bevorderen van een gezonde leefstijl. Niet alleen door onderwijs, maar ook met een gezond aanbod tijdens de lunch, bewegingsprogramma’s en extra aandacht voor mentale gezondheid. JOGG-directeur Marjon Bachra is blij met de opbrengst: “Kinderen brengen een groot deel van hun jonge leven door op school, het is dé plek waar we het verschil kunnen maken. Dankzij deze opbrengst kunnen we nog meer scholen helpen om een omgeving te creëren waar elk kind gelijke kansen krijgt om te leren, gezond te eten en te bewegen. Deze steun is meer dan geld. Het is een krachtig signaal: de gezondheid van onze jeugd telt.”
Tijdens de veiling toonde prof. dr. Onno van Schayck in een korte presentatie de wetenschappelijke relatie aan tussen gezonde voeding en het effect daarvan op de ontwikkeling van jongeren.
De keuze voor JOGG past naadloos in de bredere ‘Happie Haring’ campagne die dit jaar is gelanceerd rondom de Hollandse Nieuwe door het Nederlands Visbureau, waarin alle generaties, waaronder ook jongeren, centraal staan. Haring is immers niet alleen een culinaire traditie, maar ook een bron van omega-3, eiwitten en vitamine D. Ideaal voor jong én oud. Iedereen heeft zijn persoonlijke voorkeur als het gaat om eetgewoontes, waar de ene geniet van de klassieke “aan-de-staart”-methode, houdt de ander juist van een broodje haring met uitjes en zuur. iedereen kan de komende maanden weer genieten van een verse Hollandse Nieuwe op zijn favoriete manier!
Divers keurpanel
Voorafgaand aan de veiling werd het eerste vaatje haring gekeurd door een bijzonder keurpanel. Onder leiding van haringexpert Peter Koelewijn mochten chef Erik Tas en basisschoolleerling Ava er wat van vinden! De kwaliteit werd als uitstekend beoordeeld en ook dit jaar kunnen we weer genieten van een mooi vet, romig en perfect gerijpte ‘Nieuwe’. Aanwezigen konden na afloop van de veiling de nieuwe vangst zelf proeven, aan de staart, in stukjes of met zuur of uitjes. Leerlingen van het ROC Mondriaan verzorgden onder begeleiding van chef kok Erik Tas verrassende haringamuses.
Haringseizoen 2025
Vanaf woensdag 18 juni is de Hollandse Nieuwe 2025 verkrijgbaar in Nederland, België en Duitsland. Jaarlijks eten Nederlanders zo'n 76 miljoen haringen; in Duitsland en België samen komen daar nog eens ruim 100 miljoen bij. Daarmee blijft de Hollandse Nieuwe een icoon van smaak, vakmanschap en cultuur waarin verschillende generaties genieten van een heerlijk ‘happie haring’.