Schouten Europe lanceert plantaardige tonijn op Anuga

Dinsdag 30 september 2025
Schouten Europe introduceert deze maand een volledig nieuwe plantaardige tonijn. Het product is ontwikkeld voor brede toepassing en kan onder meer worden gebruikt in smeer- en maaltijdsalades, wraps en kant-en-klaarmaaltijden. Daarnaast leent de plantaardige tonijn zich uitstekend als topping op pizza of flammkuchen.
Een aantal jaren geleden bracht Schouten al een plantaardige tonijn op de markt. “We hebben een grote verbeterstap weten te zetten in de textuur en de smaak’’, vertelt Annemiek Vervoort, Product manager bij Schouten. We verwachten dat het nieuwe product nog beter voldoet aan de verwachtingen van de consument’’.
Kwetsbare tonijnsoorten
Product Manager Annemiek Vervoort: “Veel tonijnsoorten worden zwaar bevist en sommige, zoals de blauwvintonijn, worden zelfs met uitsterven bedreigd. Onze nieuwe plantaardige tonijn heeft dezelfde structuur en smaak als echte tonijn. Je kunt het direct koud eten, waardoor het meteen klaar is voor gebruik. Zo kan iedereen op een verantwoorde manier blijven genieten van de smaak van tonijn.”
Optimalisatie recepturen
Schouten werkt de laatste periode actief aan het verbeteren van haar Classics lijn, producten die vlees- of vis nabootsen. “We zijn ervan overtuigd dat wanneer we deze producten verder kunnen verbeteren, dat dit de consumentenacceptatie zal vergroten. Want waarom zou je een product dat minimaal net zo lekker is, gezonder, duurzamer en goedkoper, niet vaker eten?’’ aldus Vervoort.
Presentatie op Anuga
Schouten’s nieuwe plantaardige tonijn zal te zien en te proeven zijn tijdens de Anuga in Keulen: ’s werelds grootste en belangrijkste vakbeurs voor de voedingsmiddelen- en drankenindustrie. Deze vindt plaats van 4 tot en met 8 oktober. Schouten is met haar stand te vinden in de Alternatives Hal 01.2 – standnummer E021. Op dit moment is de vegan tuna alleen koelvers verkrijgbaar in zakken van 3,5 kg of 1 kg met een houdbaarheid van minimaal drie maanden.
Het Giessense familiebedrijf Een aantal jaren geleden bracht Schouten al een plantaardige tonijn op de markt. “We hebben een grote verbeterstap weten te zetten in de textuur en de smaak’’, vertelt Annemiek Vervoort, Product manager bij Schouten. We verwachten dat het nieuwe product nog beter voldoet aan de verwachtingen van de consument’’.
Kwetsbare tonijnsoorten
Product Manager Annemiek Vervoort: “Veel tonijnsoorten worden zwaar bevist en sommige, zoals de blauwvintonijn, worden zelfs met uitsterven bedreigd. Onze nieuwe plantaardige tonijn heeft dezelfde structuur en smaak als echte tonijn. Je kunt het direct koud eten, waardoor het meteen klaar is voor gebruik. Zo kan iedereen op een verantwoorde manier blijven genieten van de smaak van tonijn.”
Optimalisatie recepturen
Schouten werkt de laatste periode actief aan het verbeteren van haar Classics lijn, producten die vlees- of vis nabootsen. “We zijn ervan overtuigd dat wanneer we deze producten verder kunnen verbeteren, dat dit de consumentenacceptatie zal vergroten. Want waarom zou je een product dat minimaal net zo lekker is, gezonder, duurzamer en goedkoper, niet vaker eten?’’ aldus Vervoort.
Presentatie op Anuga
Schouten’s nieuwe plantaardige tonijn zal te zien en te proeven zijn tijdens de Anuga in Keulen: ’s werelds grootste en belangrijkste vakbeurs voor de voedingsmiddelen- en drankenindustrie. Deze vindt plaats van 4 tot en met 8 oktober. Schouten is met haar stand te vinden in de Alternatives Hal 01.2 – standnummer E021. Op dit moment is de vegan tuna alleen koelvers verkrijgbaar in zakken van 3,5 kg of 1 kg met een houdbaarheid van minimaal drie maanden.